نشانه

الا بذکرالله تطمئن القلوب

سبک زندگی حضرت فاطمه سلام الله علیها

سه شنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۴، ۰۴:۰۶ ب.ظ

متن فوق العاده زیبای شهادت حضرت فاطمه (س)و تسلیت به آقا امام زمان (عج)Image result for ‫محرم و حضرت فاطمه و امام زمان عج‬‎

سلام و عرض ادب خدمت همه ی شما بزرگواران و با آرزوی قبولی عزاداریهای شما بزرگواران،

دوستان من یکی از خواهرای گلم نجمه جان از من درخواست کردن که درباره ی بانوی دوعالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مطلبی بگذارم و من هم بهتر دیدم از زندگی ایشون مطلب بگذارم تا ان شاالله در مسیر این زندگی زیبای بی بی دو عالم قرار بگیریم و او را الگوی زندگی خود قرار دهیم یکی از معارفی که در حال حاضر بسیار ضروری و حیاتی است دانستن سبک صحیح زندگی آن هم بر اساس برنامه سعادت بخش دین اسلام است.

بهترین راه برای پی بردن به سبک زندگی اسلامی بهره مندی از کلمات پیامبر اسلام و اهل بیت ایشان است که از هر کس به حقایق اسلام آگاه ترند. یکی از اهل بیت علیهم السلام که بی شک از نزدیکترینها به حضرت رسول صلی الله علیه وآله نیز می باشد دختر گرامی ایشان فاطمه زهرا سلام الله علیهاست.
 

ایثار و از خودگذشتی در زندگی
شاید بتوان گفت یکی از اصول مهم در زندگی بویژه زندگی مشترک از خودگذشتی است..
در زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها نیز ایثار موج می زند.
در یکی از صبحگاهان امام علی علیه السلام فرمود: فاطمه جان! آیا غذایی داری تا گرسنگی ام برطرف شود؟ پاسخ داد: نه، بخدایی که پدرم را به نبوت و شما را به امامت برگزید سوگند که دو روز است در منزل غذایی کافی نداریم، آنچه بود به شما و فرزندانم دادم و خود از غذای اندک موجود استفاده نکردم. امام با تأسف فرمود: فاطمه جان! چرا به من اطلاع ندادی تا بدنبال تهیه غذا بروم؟
قالت فاطمه علیهاسلام: یااباالحسن انّی لاستحیی من الهی ان اکلف نفسک ما لاتقدر علیه. حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: ای اباالحسن! من از پروردگار خود حیا می کنم چیزی را از تو درخواست نمایم که تو بر آن توان و قدرت نداری. [1]
 
خوش اخلاقی با دشمن و دوست
توصیه حضرت زهرا سلام الله علیها نسبت به خوش اخلاقی این است که انسان در برابر همه خوش اخلاق باشد نه تنها دوستان.
خیلی از افراد ادعای دینداری و خدا باوری دارند اما در موقع سختی نه تنها دیگر شکر نعمت هایی که خداوند به آنها داده است را بجا نمی آورند بلکه زبان به شکایت می گشایند و در برخی موارد کلمات ناشایست نسبت به دین و خدا به میان می آورند
«بشر فی وجه المۆمن یوجب لصاحبه الجنة و بشر فی وجه المعاند المعادی یقی صاحبه عذاب النار»: پاداش خوشرویی در برابر مۆمن بهشت است و خوشرویی با دشمن و انسانهای ستیزه جو، انسان را از عذاب آتش باز می دارد. [2]
 
ساده پوشی
سلمان فارسی می گوید: روزی حضرت فاطمه سلام الله علیها را دیدم که چادری وصله دار و ساده بر سر داشت. در شگفتی ماندم و گفتم: عجبا! دختران پادشاهان ایران و قیصر روم بر کرسیهای طلایی می نشینند و پارچه های زربافت به تن می کنند، وه که این دختر رسول خداست! نه چادرهای گران قیمت بر سر دارد و نه لباسهای زیبا!
فاطمه علیهاالسلام فرمود: یا سلمان! انّ الله ذخّر لنا الثیاب و الکراسی لیوم آخر. ای سلمان! خداوند لباسهای زینتی و تختهای طلائی را برای ما در روز قیامت ذخیره کرده است.
حضرت زهرا سلام الله علیها سپس به خدمت پدر رفت و شگفتی سلمان را مطرح فرمود: یا رسول الله! ان سلمان... ای رسول خدا سلمان از سادگی لباس من تعجب نمود سوگند به خدائی که تو را مبعوث فرمود، مدت پنج سال است فرش خانه ما پوست گوسفندی است که روزها بر روی آن شترمان علف می خورد و شب ها بر روی آن می خوابیم و بالش ما چرمی است که از لیف خرما پر شده است. [3]
شکرگذاری از خدا در همه حال
خیلی ار افراد ادعای دینداری و خدا باوری دارند اما در موقع سختی نه تنها دیگر شکر نعمت هایی که خداوند به آنها داده است را بجا نمی آورند بلکه زبان به شکایت می گشایند و در برخی موارد کلمات ناشایست نسبت به دین و خدا به میان می آورند. در مقابل این رفتار ناپسند رفتاری سراسر درخور بندگی خدا در رفتار و گفتار یگانه بانوی اسلام وجود دارد.
اسماء بنت عمیس می گوید: رسول خدا درب خانه فاطمه را کوبید و فرمود: کجا هستند حسن و حسین من؟ فاطمه زهرا فرمود: اصبحنا و لیس فی بیتنا شیء... صبح کردیم در حالی که چیزی در خانه ما نیست تا رفع گرسنگی نمائیم و ما در هر حال خدای بزرگ را سپاسگذاریم. [4]
 
آداب غذا خوردن
عن فاطمة علیها السّلام: فی‏ المائدة اثنتا عشرة خصلة، یجب على کلّ مسلم أن یعرفها، أربع فیها فرض، و أربع فیها سنّة، و أربع فیها تأدیب.
فأمّا الفرض: فالمعرفة، و الرضا، و التسمیة، و الشکر، و أمّا السنّة: فالوضوء قبل الطعام، و الجلوس على الجانب الأیسر، و الأکل بثلاث أصابع، و أمّا التأدیب: فالأکل [بما] یلیک، و تصغیر اللقمة، و المضغ الشدید، و قلّة النظر فی وجوه الناس.[5]
در سر سفره غذا 12 کار نیک وجود دارد که سزاوار است هر مسلمانی آنها را بشناسد. 4 مورد واجب و 4 مورد مستحب و 4 مورد نشانه ادب و بزرگواری است.
و اما چهار عمل واجب:
1. شناخت و معرفت پروردگار(بدانیم که نعمت ها از اوست) 2. راضی به نعمت های خدا بودن 3. گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در آغاز غذا 4. سپاسگذاری خدا در پایان ( و گفتن الحمد لله رب العالمین)
و چهار عمل مستحب عبارتند از:
1. وضو گرفتن قبل از غذا     2. نشستن بجانب چپ     3. در حال نشسته غذا خوردن     4. غذا خوردن با سه انگشت
و چهار عملی که نشانه ادب است:
1. از غذای پیش روی برداشتن
2. لقمها را کوچک برداشتن
3. غذا را به خوبی جویدن.
4. کمتر در صورت دیگران نگاه کردن.[6]
 
پرهیز از نامحرم
مردی نابینا پس از اجازه گرفتن وارد منزل امام علی علیه السلام شد. پیامبر صلی الله علیه وآله مشاهده فرمود که حضرت زهرا علیهاالسلام برخاست، فرمود: دخترم این مرد نابیناست. پاسخ داد:
ان لم یکن یرانی فانی اراه و هو یشم الریح. [7]
پدر اگر او مرا نمی بیند من او را می نگرم! اگر چه او نمی بیند اما بوی زن را استشمام می کند!
رسول خدا صلی الله علیه وآله پس از شنیدن سخنان دخترش فرمود: شهادت می دهم که تو پاره تن من هستی. [8]
 
پی نوشت:
1. محمد دشتی، فرهنگ سخنان فاطمه زهرا، انتشارات مۆسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمۆمنین، چاپ دوم – تابستان 82، ص9
2. همان، ص 16 و 17
3. همان، ص 124 و 125
4. همان، ص 219 و 220
5.بحرانى اصفهانى، عبد الله بن نور الله، عوالم العلوم ،مۆسسة الإمام المهدى عجّل الله تعالى فرجه الشریف - ایران ؛ قم، چاپ: اول، 1413 ق. ص920
6. محمد دشتی، فرهنگ سخنان فاطمه زهرا، ص 36
7.ابن اشعث، محمد بن محمد، الجعفریات (الأشعثیات)، مکتبة النینوى الحدیثة - تهران، چاپ: اول، بى تا،ص: 95
8. محمد دشتی، فرهنگ سخنان فاطمه زهرا، ص 62


  • ۹۴/۰۸/۱۲
  • نشانه گمنام

نظرات  (۸)

من اینو کجای دلم  جا کنم؟



«مدت پنج سال است فرش خانه ما پوست گوسفندی است که روزها بر روی آن شترمان علف می خورد و شب ها بر روی آن می خوابیم و بالش ما چرمی است که از لیف خرما پر شده است. »


ممنون عزیزم از لطفت خودم هم نمی تونم فکرشو بکنم اینطوری باشم 


در مورد این جمله هم که عزیزم صحبتی ندارم اگه آدم این جمله بودم جام خیلی بهتر بود 

«پاداش خوشرویی در برابر مۆمن بهشت است و خوشرویی با دشمن و انسانهای ستیزه جو، انسان را از عذاب آتش باز می دارد. [2]»

و لقمه ها رو  هم تو رو خدا کوچیک بردار و زیاد بجو نجمه !!!!!!!!!!!!


فدات نشانه جون 
بازهم ممنون 
این بوسم برای تو

--@--{
پاسخ:
فدای شما دوووووووووووست خوبم بشم من
ان شاالله که هممون اینگونه زندگی پر از معنویت رو در زندگیهامون بگنجونیم
وظیفه بود عزیزم
بووووووووووووووووس
  • لاله پر پر
  • داوندا : 
    این یکی دعا نیست ، 
    یه خواهشه ، 
    یه التماسه ؛ 
    مهربانی را به قلب ما بازگردان …


    سلام عزیز دلم
    باور کن خیلی خوشحالم کنارم هستی
    پاسخ:
    علیکم السلام دوووووووووووست خووووووووووووبم
    خواهش میکنم خوشحالم از حضورتون
  • لاله پر پر

  • خدایا ، من در وقت غنا و ثروت ، فقیر و محتاج به تو هستم تا چه برسد به هنگام فقر و بینوایی
    ای خدای من ، در حال دانایی باز نادانم تا چه برسد به وقت نادانی ... .
    دعای عرفه امام حسین (ع)

    پاسخ:
    بسیار زیبا و غریبانه بود
    خوش به حال ما بااین اسوه ی حسنه
    پاسخ:
    ممنون از حضورت دوست خووووووووووووبم

    یکی انگار داره دل رو به یه جای غریبی می کشونه …

    اون که با چادر خاکیش گناهای همه رو می پوشونه …

    انگاری دست خودم نیست …

    انگار داره دلم باز بهونه …

    چشم گریون ٬ مثل بارون ٬ می چکن اشک های من دونه دونه …

    تا می خوام پا بذارم رو عهدی که بسته دلم توی حرم ….

    یکی دستاشو می ذاره دوباره مثل قدیما رو سرم …

    نمی ذاره که دوباره من بمونم و دل در به درم …

    عمری این در و اون در زد این دل …

    به هم جا سر زد این دل …

    اما نشد …

    هرچی که بدی بود دیدم مادر …

    خوشی بود چشیدم مادر …

    در وا نشد …

    یا زهرا …

    یه نگاه کنید تموم همه ی غم و درد ها …

    یا زهرا یه نگاه کنید تموم همه ی غم و درد ها …

    مدر به فدای اسمت جونم …

    همه ی عمرم مدیونم …

    مدیون تو …

    کاشکی بخری این دل رو آخر ..

    بذارن اسمم رو مادر …

    مجنون تو …

    یا زهرا …

    یه نگاه کنید تموم همه ی غم و درد ها …

    یا زهرا …

    یه نگاه کنید تموم همه ی غم و درد ها …

    یا زهرا …

    یه نگاه کنید تموم همه ی غم و درد ها …

    پاسخ:
    یه نگاه کن به من روسیاه و خسته از دنیا
    یا زهرا
    غریبانه بود بزرگوار
    ان شاالله بی بی دوعالم همیشه کنارتون باشن
    التماس د عا
    سلام مومن. جزاکم الله خیرا

    همه ی این ساده زیستی را داشته باشید، این در حالیه آقای قرائتی حفظه الله می فرمودند روزانه 90 سکه طلا، از سود فدک به خانه ی علی می فرستادند اما این بزرگواران همه را در راه خدا می دادند....

    عاقبتتون به خیر به حق حضرت ابوتراب
    یا علی
    پاسخ:
    علیکم السلام 
     کاش سر سوزنی بتونیم مثل اونا باشیم
    همچنین بزرگوار

  • طلبه آینده
  • سلام نشانه ی عزیز
    عالی بود خواهر 
    عاقبت بخیر شوید ان شاءالله
    پاسخ:
    علیکم السلام مهربونم
    ممنونم
    همچنین عزیز
    سلام علیکم مومن
    کربلا روزیتون ان شاالله
    عاقبتتون بخیر به حق حضرت ابوتراب
    پاسخ:
    علیکم السلام
    همچنین
    عاقبت شما هم به خیر